Biuletyn Informacji Publicznej
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 1 IM. K.I.GAŁCZYŃSKIEGO

Statut

 

 

 

STATUT

 

 

 

 

ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH

IM. K.I. GAŁCZYŃSKIEGO

W BIELSKU-BIAŁEJ

                                                                      

 

 

 

 

 

 

Misja szkoły to nauczanie relacji międzyludzkich opartych na wzajemnym poszanowaniu, rozwijaniu samodzielności, odpowiedzialności za siebie i innych. Przygotowanie do wykorzystania umiejętności i zdobytej wiedzy w życiu codziennym, przygotowanie ucznia do pełnienia roli społecznej członka rodziny, pracownika, obywatela.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1. Nazwa szkoły brzmi: Zespół Szkół Specjalnych im. K.I. Gałczyńskiego w Bielsku-Białej.

§ 2. W skład Zespołu wchodzą szkoły:

1. Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna nr 9 (kształcąca uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim):

1) nauka w szkole trwa trzy lata,

2) szkoła kształci w następujących zawodach: kucharz, cukiernik, monter zabudowy
i robót wykończeniowych w budownictwie,

3) ukończenie nauki w szkole umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego kwalifikację wyodrębnioną w zawodzie nauczanym w branżowej szkole,

4) szkoła prowadzi oddziały jedno i wielozawodowe.

2. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy (kształcąca uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi):

1) nauka w szkole trwa trzy lata,

2) uzyskanie świadectwa  potwierdza ukończenie szkoły przysposabiającej do pracy.

§ 3. Ilekroć w niniejszym Statucie występuje nazwa: „szkoła”, należy przez to rozumieć Zespół Szkół wymieniony w § 2.

§ 4. Ilekroć w niniejszym Statucie mowa jest o rodzicach, należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów lub osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad uczniem szkoły.

§ 5. Ilekroć w niniejszym Statucie mowa jest o nauczycielach, należy przez to rozumieć każdego pracownika pedagogicznego szkoły.

§ 6. Ilekroć w niniejszym Statucie mowa jest o uczniach, należy przez to rozumieć każdego ucznia szkoły z niepełnosprawnością intelektualną.

§ 7. Siedzibą szkoły jest budynek mieszczący się pod adresem: ul. Wapienicka 46, 43-382 Bielsko­-Biała.

§ 8. Organem prowadzącym Szkołę jest Gmina Miasto Bielsko-Biała  ul. Plac Ratuszowy 1.

§ 9. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.

§ 10. W nazwie szkoły, umieszczonej na tablicy urzędowej opuszcza się słowo „specjalna”.

§ 11. Szkoła używa pieczęci urzędowej z godłem państwowym oraz napisem w otoku „ZESPÓŁ SZKÓŁ IM. K. I. GAŁCZYŃSKIEGO W BIELSKU-BIAŁEJ”.

1. Branżowa Szkoła I stopnia Specjalna nr 9, używa pieczęci urzędowej z godłem państwowym i napisem w otoku „BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA NR 9
W BIELSKU-BIAŁEJ”.

2. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy używa pieczęci urzędowej z godłem państwowym i napisem w otoku „SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY W BIELSKU- BIAŁEJ”.


Rozdział II

Cele i zadania szkoły

 

§ 12. Szkoła realizuje cele i zadania określone w Ustawie o systemie oświaty, Prawo oświatowe.

1. Celem nauczania i wychowania jest dążenie do pełnego i wszechstronnego rozwoju intelektualnej, psychicznej, społecznej, estetycznej, moralnej i duchowej osobowości ucznia oraz przygotowanie do dojrzałego życia.

2. Szkoła realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające szkolne zestawy programów nauczania i Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły.

§ 13. Szkoła realizuje zadania określone w §12 poprzez:

1. zapewnienie uczniom pełnego rozwoju umysłowego, estetycznego i emocjonalnego zgodnie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej,

2. zapewnienie możliwości udziału w różnorodnych zajęciach rewalidacyjnych, wspierających indywidualny rozwój każdego ucznia,

3. nauczanie dostosowane do indywidualnych możliwości rozwojowych
i edukacyjnych uczniów,

4. umożliwienie rozwoju zainteresowań uczniów,

5. realizowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych,

6. wspomaganie rodziców uczniów w procesie wychowania,

7. organizowanie specjalistycznej pomocy psychologicznej, pedagogicznej
i zdrowotnej,

8. organizowanie, w miarę możliwości, pomocy uczniom pozostającym w trudnej sytuacji materialnej i życiowej,

9. zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki podczas zajęć szkolnych oraz pozaszkolnych,

10.kształtowanie postaw społecznych, wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły,

11. przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym,

12. wspieranie uczniów Branżowej Szkoły I stopnia w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia oraz planowaniu aktywności zawodowej,

13. umożliwienie zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i kwalifikacji zawodowych dla uczniów Branżowej Szkoły I stopnia,

14. wskazanie uczniom Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dalszej ścieżki rozwoju osobistego i zawodowego na miarę ich możliwości psychofizycznych.

§ 14. W realizacji celów i zadań szkoła uwzględnia współpracę z rodzicami, zakładami pracy, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych, stosownie do potrzeb.

§ 15. Szkoła realizuje zadania:

1. w trakcie obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych poprzez:

1) naukę poprawnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem lub porozumiewania się z otoczeniem w pozawerbalny sposób,

2) przekazywanie wiedzy i praktycznych umiejętności niezbędnych do uzyskania świadectwa ukończenia szkoły i kwalifikacji w zawodzie,

3) poznanie pojęć i zdobycie wiedzy na miarę możliwości każdego ucznia,

4) kształtowanie i przestrzeganie zasad ogólnie przyjętych norm współżycia.

2. na zajęciach pozalekcyjnych:

1) w kołach zainteresowań,

2) w bibliotece szkolnej,

3) w świetlicy szkolnej ( w razie potrzeb),

4) w zajęcia opiekuńczo – wychowawczych ,

5) w organizacjach szkolnych.

3. na zajęciach pozaszkolnych poprzez:

1) udział w wycieczkach przedmiotowych i krajoznawczo-turystycznych,

2) udział w sportowych turniejach i rozgrywkach szkolnych i międzyszkolnych,

3) udział w konkursach organizowanych na szczeblu miasta, województwa, kraju, międzynarodowym i innych,

4. poprzez imprezy i uroczystości szkolne organizowane według opracowanego kalendarza imprez,

5. poprzez tworzenie własnego ceremoniału szkolnego,

6. poprzez pomoc psychologiczno-pedagogiczną.

§ 16. Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół, którego zadaniem jest:

1. ustalanie zestawu programów nauczania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb,

2. opracowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych,

3. dokonywanie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania uczniów,

4. planowanie zintegrowanych działań rewalidacyjnych, wspierających indywidualny rozwój każdego ucznia,

5. wydawanie opinii o potrzebie wydłużenia kształcenia.

§ 17. Dodatkowo w szkole zostały powołane zespoły przedmiotowe:

1. do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej,

2. przedmiotowy w Branżowej Szkole I stopnia Specjalnej.

§ 18. Do zadań zespołów przedmiotowych, o których mowa § 17 należy w szczególności:

1. udział w opracowaniu szczegółowych warunków i sposobów oceniania wewnątrzszkolnego uczniów,

2. organizowanie doskonalenia zawodowego oraz doradztwa koleżeńskiego dotyczącego danych przedmiotów,

3. udział w organizowaniu pracowni przedmiotowych oraz uzupełnianiu ich wyposażenia,

4. ustalanie zestawu programów nauczania z zakresu kształcenia ogólnego i programu nauczania w danym zawodzie, z uwzględnieniem korelacji kształcenia ogólnego
 i zawodowego dla uczniów Branżowej Szkoły I stopnia,

5. opracowanie Indywidualnych Programów Edukacyjno-Terapeutycznych, w tym dokonywanie dwa razy w roku wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania uczniów,

6. informowanie rodziców o terminach spotkań zespołu nauczycieli i specjalistów, opracowujących Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny.

§ 19. Podstawowymi formami działalności dydaktycznej szkoły są:

1. obowiązkowe zajęcia edukacyjne, do których zalicza się zajęcia z zakresu kształcenia ogólnego oraz dla Branżowej Szkoły I stopnia z zakresu kształcenia
w zawodzie, w tym praktyczną naukę zawodu realizowaną w formie zajęć praktycznych,

2. zajęcia edukacyjne z religii/etyki, zajęcia edukacyjne z wychowania do życia
w rodzinie,

3. zajęcia rewalidacyjne,

4. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze,

5. zajęcia dodatkowe w formie kół zainteresowań.

§ 20. W szkole udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna, która polega
w szczególności na:

1. diagnozowaniu środowiska ucznia,

2. rozpoznawaniu przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,

3. podejmowaniu działań profilaktycznych i wychowawczych wynikających
z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły,

4. wspieraniu uczniów w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia, wyboru zawodu,

5. wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

6. prowadzeniu zajęć psychologiczno-edukacyjnych, konsultacji i warsztatów dla uczniów i rodziców,

7. podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.

§ 21. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w szkole może być udzielana na wniosek:

1. ucznia,

2. rodziców,

3. nauczyciela,

4. dyrektora,

5. pedagoga, psychologa,

6. poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.

§ 22. Uczniowie szkoły objęci są opieką zdrowotną, polegającą w szczególności na:

1. przeprowadzaniu testów przesiewowych,

2. prowadzeniu edukacji zdrowotnej,

3. udzielaniu uczniom pierwszej pomocy przedmedycznej, opieki stomatologicznej zgodnie z odrębnymi przepisami,

4. kierowaniu uczniów Branżowej Szkoły I stopnia na wstępne i okresowe badania lekarskie potwierdzające zdolność ucznia do nauki wybranego zawodu. 

§ 23. W miarę posiadanych możliwości pomoc materialną organizuje się dla uczniów poprzez:

1. stały kontakt z Ośrodkami Pomocy Społecznej,

2. pozyskiwanie sponsorów,

3. kontakty z organizacjami pozarządowymi.

§ 24. Szkoła współpracuje z właściwymi na danym terenie instytucjami świadczącymi specjalistyczną pomoc uczniom  i ich rodzinom.

 

 


Rozdział III

Organy szkoły

 

§ 25. Organami szkoły są:

1. Dyrektor szkoły,

2. Rada Pedagogiczna,

3. Samorząd Uczniowski,

4. Rada Rodziców.

§ 26. Stanowisko Dyrektora szkoły powierza organ prowadzący szkołę.

1. Do kompetencji Dyrektora w szczególności należy:

1) kierowanie szkołą oraz reprezentowanie jej na zewnątrz,

2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego,

3) zapewnianie uczniom opieki oraz warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

4) realizacja uchwał Rady Pedagogicznej, podjętych w ramach jej kompetencji stanowiących,

5) przewodniczenie Radzie Pedagogicznej,

6) dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym szkoły i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie,

7) wykonywanie zadań obejmujących zapewnienie bezpieczeństwa uczniom
i nauczycielom podczas zajęć organizowanych w szkole,

8) dopuszczenie do użytku w szkole zaproponowanych przez nauczycieli programów nauczania zaopiniowanych przez radę pedagogiczną,

9) coroczne ustalanie i podanie do publicznej wiadomości zestawów podręczników lub materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych, które będą obowiązywać na danym etapie edukacyjnym,

10) wykonywanie czynności związanych z zakupem do biblioteki szkolnej podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych i innych materiałów bibliotecznych oraz czynności związane z gospodarowaniem nimi,

11) określanie szczegółowych warunków  korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów edukacyjnych,

12) organizowanie kiermaszu wraz z opiekunami Samorządu Uczniowskiego używanych podręczników na terenie szkoły,

13) współdziałanie ze szkołami wyższymi kształcącymi nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

14) stwarzanie warunków do działania w szkole stowarzyszenia oraz wolontariatu
w celu rozszerzania form działalności opiekuńczej, dydaktycznej
i wychowawczej szkoły,

15) ponoszenie odpowiedzialności za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu
o potrzebie kształcenia specjalnego ucznia,

16) współpraca z pielęgniarką szkolną w celu sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad młodzieżą, łącznie z udostępnieniem jej danych osobowych,

17) odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg egzaminów przeprowadzanych w szkole,

18) skreślenie ucznia z listy uczniów zgodnie z Art. 68  ustęp 11 pkt 2 Ustawa Prawo Oświatowe,

19) kierowanie bieżącą działalnością szkoły, regulowaną w formie zarządzeń.

2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami. Do jego zadań należy:

1) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli oraz innych pracowników,

2) decydowanie w sprawach przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom szkoły,

3) występowanie, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, z wnioskami dotyczącymi odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników,

4) dokonywanie na pisemny wniosek nauczycieli oceny ich pracy,

5) zapewnianie pomocy nauczycielom w realizacji ich zadań, doskonaleniu oraz awansie zawodowym,

6) powierzanie stanowiska wicedyrektora a także jego odwoływanie.

3. Dyrektor szkoły podejmuje działania w sprawie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole zgodnie z zaleceniami wydanymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.

4. Na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania Dyrektor szkoły, której uczeń posiada orzeczenie, organizuje takie nauczanie.

5. Dyrektor przy wykonaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim.

6. Dyrektor przedstawia Radzie Pedagogicznej dwa razy w roku ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje
o działalności szkoły.

7. Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych
z przepisami.

§ 27. Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań kształcenia, wychowania i opieki. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą Dyrektor szkoły i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.

1. Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy:

1) uchwalanie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,

2) zatwierdzanie planów pracy szkoły,

3) ustalanie sposobów wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad szkołą przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w celu doskonalenia pracy szkoły,

4) podejmowanie uchwał w sprawie eksperymentów pedagogicznych,

5) podejmowanie uchwał dotyczących przedłużenia okresu nauki,

6) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli,

7) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów,

8) przedstawianie kuratorowi oświaty wniosku o przyznanie uczniowi stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,

9) wyrażanie zgody na egzaminy klasyfikacyjne z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności na zajęciach,

10) wyrażanie zgody na promowanie do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

11) opracowywanie projektu statutu lub jego zmian i przyjęcie go w drodze uchwały,

12) występowanie z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora lub z innego stanowiska kierowniczego.

2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

1) przedłużenie powierzenia stanowiska Dyrektora,

2) powierzenie stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego
w szkole,

3) organizację pracy szkoły, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

4) projekt planu finansowego szkoły,

5) wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,

6) propozycje Dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac
w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,

7) Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły,

8) ustalenia dotyczące dodatkowych dni wolnych od zajęć.

3. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.

4. Zebrania Rady Pedagogicznej są protokołowane w dzienniku elektronicznym. Obrady oraz ich przebieg są objęte tajemnicą służbową.

5. Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów
w obecności, co najmniej połowy jej członków.

§ 28. W szkole działa Rada Rodziców, która jest społecznym organem opiniodawczym i wnioskodawczym w sprawach oświaty, reprezentując tutejsze środowisko rodziców uczniów (po jednym przedstawicielu z rad oddziałowych), uczestniczy w rozwiązywaniu wewnętrznych spraw szkoły.

1. Do kompetencji Rady Rodziców należą:

1) uchwalanie regulaminu swojej działalności,

2) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Programu Wychowawczo- Profilaktycznego Szkoły,

3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez Dyrektora szkoły,

4) gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł
w celu wspierania działalności statutowej (zasady wydatkowania funduszy określają odrębne przepisy),

5) możliwość występowania do organu prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, Dyrektora, Rady Pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.

§ 29. Samorząd Uczniowski tworzą wszyscy uczniowie szkoły.

1. Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regulamin. Organy Samorządu Uczniowskiego są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

2. Samorząd Uczniowski ustala regulamin zgodnie ze statutem szkoły.

3. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności co do realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak:

1) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu Uczniowskiego,

2) prawo do zapoznawania się z programami nauczania, z ich treściami, celami
i stawianymi zadaniami,

3) prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające właściwe proporcje między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań,

4) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i w zachowaniu,

5) prawo organizowania działalności kulturalnej, sportowej, oświatowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem,

6) prawo do redagowania i wydawania gazetki szkolnej.

4. Samorząd w porozumieniu z Dyrektorem szkoły może podejmować działania
z zakresu wolontariatu.

§ 30. Zasady współpracy między organami szkoły i sposoby rozwiązywania sporów między nimi.

1. Każdy z organów szkoły prowadzi samodzielną i swobodną działalność w ramach swoich kompetencji, w celu zapewnienia pełnej realizacji statutowych zadań szkoły.

2. Organy podejmują decyzje w oparciu o regulaminy działalności, dbając o bieżące informowanie innych organów szkoły o planowanych lub podejmowanych decyzjach bezpośrednio lub pośrednio poprzez Dyrektora szkoły.

3. Dyrektor szkoły współpracuje bezpośrednio z przewodniczącymi organów oraz reprezentuje je na zewnątrz.

4. Dyrektor realizuje uchwały organów lub wstrzymuje je, jeśli są niezgodne
z przepisami prawa.

5. W szkole opracowany jest regulamin dotyczący składania skarg i wniosków.

6. Sytuacje konfliktowe pomiędzy organami reprezentującymi nauczycieli, rodziców
i uczniów rozstrzyga Dyrektor z możliwością odwołania się stron do organu prowadzącego.

7. Sytuacje konfliktowe między nauczycielami lub pracownikami, a także między nauczycielami i rodzicami uczniów rozstrzyga Dyrektor z możliwością odwołania się stron do organu prowadzącego lub sądu.

8. Sytuacje konfliktowe pomiędzy uczniami lub ich rodzicami a Dyrektorem oraz konflikty pomiędzy nauczycielami i pracownikami, a Dyrektorem, rozstrzyga organ prowadzący z możliwością odwołania się stron do sądu.

9. Decyzje w sprawie rozstrzygania konfliktów podejmowane są w ciągu 14 dni.

10. Decyzja w sprawie rozstrzygania konfliktów jest umotywowana, obiektywna, sprawiedliwa dla obu stron i zgodna z przepisami prawa.

11. Od decyzji organów szkoły przysługuje prawo odwołania do organu prowadzącego, a w przypadku drastycznego naruszenia prawa, do sądu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział IV

Organizacja szkoły

 

§ 31. Terminy rozpoczęcia i zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określone są w przepisach ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania dotyczących organizacji roku szkolnego.

§ 32. Podstawową jednostką szkoły jest oddział.

1. Liczba uczniów w oddziale wynosi:

1) dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – nie więcej niż 16,

2) dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
i znacznym – nie więcej niż 8,

3) dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną i z autyzmem, w tym
z zespołem Aspergera – nie więcej niż 4,

4) dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną
 z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 4,

5) dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi z wyłączeniem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym - nie więcej niż 6.

2. Dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
i znacznym dopuszcza się organizację nauczania w klasach łączonych.

§ 33. Przyjęcie do szkoły odbywa się według określonych zasad.

1. Do Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy przyjmowana jest młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi, posiadająca:

1)  świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,

2) orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym lub niepełnosprawność sprzężoną.

2. Do Szkoły Branżowej I stopnia nr 9 przyjmowana jest młodzież
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, posiadająca:

1) świadectwo ukończenia szkoły podstawowej,

2) zaświadczenie lekarskie zawierające orzeczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do podjęcia praktycznej nauki zawodu,

3) orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, lub niepełnosprawność sprzężoną, gdzie główną niepełnosprawnością jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim.

4) wyniki egzaminu ósmoklasisty.

3. Nauka w Branżowej Szkole I stopnia nr 9 oraz Szkole Przysposabiającej do Pracy może trwać do ukończenia przez ucznia 24 roku życia.

4. W uzasadnionych przypadkach, w oparciu o Indywidualny Program Edukacyjno- Terapeutyczny, dopuszcza się przedłużenie okresu nauki o jeden rok. Decyzję
o przedłużeniu okresu nauki podejmuje Rada Pedagogiczna po uzyskaniu:

1) opinii zespołu nauczycieli o którym mowa w § 16 z której wynika potrzeba przedłużenia uczniowi nauki w szczególności z powodu znacznych trudności
w opanowaniu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego lub efektów kształcenia określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie,

2) zgody rodziców lub pełnoletniego ucznia.

5. Decyzję o przedłużeniu podejmuje się nie później, niż do końca roku szkolnego
w ostatnim roku nauki.

6. W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi pisemny wniosek wypełniają rodzice lub pełnoletni uczniowie i składają do Dyrektora szkoły w terminie ogłoszonym na początku każdego roku szkolnego:

1) wniosek o przedłużenie okresu nauki opiniuje psycholog lub pedagog szkolny,

2) decyzję dotyczącą przedłużenia okresu nauki podejmuje uchwałą Rada Pedagogiczna.

7. W przypadku uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, wniosek do Dyrektora szkoły składa wychowawca ucznia, w terminie ogłaszanym na początku każdego roku szkolnego:

1) wniosek o przedłużenie okresu nauki opiniuje psycholog lub pedagog szkolny,

2) wniosek o przedłużenie okresu nauki, dotyczący uczniów niepełnoletnich, konsultowany jest z rodzicami ucznia,

3) decyzję dotyczącą przedłużenia okresu nauki, podejmuje uchwałą Rada Pedagogiczna.

§ 34. Branżowa Szkoła I stopnia prowadzi zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych w poszczególnych zawodach, z oferty szkoły: monter zabudowy i robót wykończeniowych
w budownictwie, kucharz, cukiernik.

1. Realizacja praktycznej nauki zawodu odbywa się w formie zajęć praktycznych w warsztatach szkolnych, w pracowniach na terenie placówki, miejscach przystosowanych do realizacji zadań wynikających z zakresu kształcenia. Szczegółowe zasady funkcjonowania warsztatów zawarte są w Regulaminie Warsztatów Szkolnych.

2. Zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego realizowane są w salach lekcyjnych i w klasopracowniach.

3. Wyborów kierunków kształcenia w poszczególnych latach dokonuje się w oparciu o możliwości organizacyjne szkoły oraz przewidywane możliwości późniejszego zatrudnienia absolwentów.

4. Zakwalifikowanie ucznia do jednej z grup kształcenia zawodowego uwarunkowane jest orzeczeniem lekarskim o zdolności do kształcenia w danym zawodzie.

5. Ewentualna zmiana wybranego kierunku kształcenia przez ucznia lub szkołę, a także rekwalifikacja odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.

6. W szkole prowadzony jest wewnątrzszkolny system doradztwa edukacyjno-zawodowego.

7. W szkole organizuje się dodatkowe zajęcia dla uczniów z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego, zwiększające szanse ich zatrudnienia. Szkoła może organizować dodatkowe zajęcia w formach pozaszkolnych dla uczniów Branżowej Szkoły I stopnia nr 9. Zajęcia, kursy i szkolenia mogą być organizowane za zgodą organu prowadzącego szkołę oraz we współpracy z urzędami pracy, pracodawcami
i ośrodkami szkoleniowymi.

8. W celu realizacji zadań opiekuńczych i wspomagania prawidłowego rozwoju uczniów w szkole organizowane są posiłki, które są sporządzane w ramach zajęć praktycznych w warsztatach szkolnych.

1) Zainteresowani uczniowie mogą wykupić abonament miesięczny w księgowości szkoły. Z obiadów korzystają także uczniowie uzyskujący pomoc socjalną.

2) Posiłki przygotowywane są zgodnie z zasadami zdrowego żywienia oraz normami żywieniowymi dla młodzieży z zachowaniem zasad HACCP.

3) Sposób płatności i korzystania z posiłków na terenie szkoły określają: „Zasady korzystania, rozliczania, odpłatności za obiady” w danym roku szkolnym. 

§ 35. W Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy realizowana jest podstawa programowa kształcenia ogólnego dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi w oparciu o:

1. Zatwierdzone uchwałą Rady Pedagogicznej wewnątrzszkolne autorskie programy nauczania ogólnego, opracowane przez nauczyciela lub grupę nauczycieli.

2. Zatwierdzone uchwałą Rady Pedagogicznej wewnątrzszkolne autorskie programy przysposobienia do pracy, opracowane przez nauczyciela lub grupę nauczycieli. Zajęcia przysposobienia do pracy są prowadzone w pracowniach zajęć praktycznych i miejscach przystosowanych do realizacji zadań wynikających
z zakresu kształcenia. 

§ 36. Dla uczniów w razie potrzeb (szczególnie w okresie zimowym) funkcjonuje świetlica szkolna.

1. W świetlicy szkolnej organizowane są zajęcia w grupach  wychowawczych.

2. Liczba uczniów w grupie wychowawczej odpowiada liczbie uczniów określonej dla danego oddziału.  

§ 37. Czas trwania zajęć:

1. godzina lekcyjna – 45 minut,

2. zajęcia praktyczne – 55minut,

3. zajęcia przysposobienia do pracy – 45 minut,

4. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze – 45 minut,

5. zajęcia specjalistyczne – 60 minut.

1) W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony tygodniowy dla ucznia łączny czas tych zajęć.

§ 38. Szkoła prowadzi bibliotekę szkolną.

1. Z biblioteki szkolnej mogą korzystać uczniowie, rodzice, nauczyciele oraz inni pracownicy szkoły.

2. Biblioteka szkolna umożliwia realizację zadań wynikających z planu pracy szkoły, rozwija zainteresowania i samodzielne poszukiwanie informacji przez uczniów, wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli, popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców.

3. Lokal biblioteki szkolnej składa się z:

1) wypożyczalni,

2) miejsca wydzielonego na kącik czytelniczy, (uczniowie w kąciku czytelniczym przebywają pod opieką nauczyciela, bibliotekarza).

 

4. Bibliotekarz szkolny prowadzi politykę gromadzenia zbiorów kierując się:

1) analizą obowiązujących programów nauczania,

2) ofertą rynkową i możliwościami finansowymi szkoły.

5. Korzystanie z biblioteki jest bezpłatne.

6. Czas pracy bibliotekarza dostosowany jest do czasu pracy uczniów i nauczycieli.

7. Nauczyciel bibliotekarz wypełnia zadania zgodnie z potrzebami szkoły,
w szczególności w zakresie:

1) gromadzenia i udostępniania książek i innych źródeł informacji zgodnie
z regulaminem biblioteki szkolnej,

2) prowadzenia działalności informacyjnej oraz różnych form upowszechniania czytelnictwa, w celu rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz kształtowania nawyku czytelniczego,

3) udziału w realizacji programu edukacji czytelniczej i medialnej,

4) udziału w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych poprzez współpracę
z wychowawcami oddziałów, nauczycielami poszczególnych zajęć edukacyjnych, rodzicami uczniów, biblioteką miejską,

5) pomocy w przygotowaniu materiałów do uroczystości i apeli szkolnych,

6) sporządzania analiz stanu czytelnictwa w poszczególnych oddziałach,

7) przedstawiania Radzie Pedagogicznej sprawozdania z pracy biblioteki szkolnej dwa razy w roku szkolnym,

8) prowadzenia ewidencji i dokumentacji zgodnie z regulaminem biblioteki szkolnej,

9) udostępniania podręczników, materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych oraz prowadzenie ewidencji pozaksięgowej,

10) organizowania kiermaszu używanych podręczników,

11) zapewnienia bezpieczeństwa uczniom przebywającym w bibliotece.

§ 39. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny i zakładowych organizacji związkowych,  zatwierdzony przez organ prowadzący.

1. Arkusz organizacji szkoły określa w szczególności:

1) liczbę oddziałów poszczególnych klas,

2) liczbę uczniów w poszczególnych oddziałach,

3) dla poszczególnych oddziałów:

a) tygodniowy wymiar godzin,

b) tygodniowy wymiar godzin zajęć: religii/etyki, wychowania do życia
w rodzinie,

c) tygodniowy wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych,

d) wymiar godzin zajęć z zakresu doradztwa zawodowego,

e) wymiar i przeznaczenie godzin, które organ prowadzący szkołę może dodatkowo przyznać w danym roku szkolnym na realizację zajęć edukacyjnych, w szczególności dodatkowych zajęć edukacyjnych, zajęć
z języka migowego, lub na zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych,

f) tygodniowy  wymiar i przeznaczenie godzin do dyspozycji dyrektora szkoły.

4) liczbę pracowników ogółem, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze,

5) liczbę nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, wraz
z informacją o ich stopniu awansu zawodowego i kwalifikacjach oraz liczbę godzin zajęć prowadzonych przez poszczególnych nauczycieli,

6) liczbę pracowników administracji i obsługi, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, oraz liczbę etatów przeliczeniowych tych pracowników,

7) ogólną liczbę godzin pracy finansowanych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący szkołę, w tym liczbę godzin zajęć edukacyjnych
i opiekuńczych, zajęć rewalidacyjnych, zajęć z zakresu pomocy psychologiczno- -pedagogicznej oraz innych zajęć wspomagających proces kształcenia, realizowanych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę i innych nauczycieli,

8) liczbę godzin zajęć świetlicowych oraz zajęć opiekuńczych i wychowawczych,

9) liczbę godzin pracy biblioteki szkolnej.

 

§ 40. W szkole przebieg nauczania dokumentuje się w dzienniku elektronicznym.
W wyjątkowych przypadkach dyrektor dopuszcza dokumentowanie przebiegu nauczania
w dzienniku papierowym.

            1. Nauczyciele, uczniowie i rodzice otrzymują indywidualne, imienne konta, które   umożliwiają korzystanie z dziennika elektronicznego.

            2. Każdy posiadacz konta ponosi odpowiedzialność za zasoby informacyjne, znajdujące się w dzienniku elektronicznym.

 § 41. Dyrektor szkoły powołuje zespół do spraw doradztwa zawodowego, którego zadaniem jest planowanie i realizacja doradztwa zawodowego wg określonego programu. Szczegóły programu określają odrębne przepisy.


§ 42. Członkowie Rady Pedagogicznej współpracują w realizacji zadań, wynikających
z opracowanego w szkole wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział V

Współpraca szkoły z rodzicami i instytucjami pozarządowymi działającymi na rzecz uczniów.

§ 43. Szkoła współdziała z rodzicami dla pełnej realizacji statutowych zadań szkoły
w sprawach kształcenia i wychowania uczniów.

1. Dla zapewnienia warunków osiągania jak najlepszych wyników kształcenia
i wychowania uczniów, rodzice współpracują z organami szkoły. W ramach tej współpracy rodzice mają prawo do:

1) informacji o celach dydaktyczno-wychowawczych w danej klasie i szkole,

2) zapoznania z wewnętrznym systemem oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów,

3) rzetelnej informacji na temat zachowania, postępów i przyczyn trudności
w nauce dziecka,

4) uczestniczenia w pracach zespołu, który opracowuje i modyfikuje Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny,

5) uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swego dziecka,

6) informacji o pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którą został objęty uczeń,

7) zaznajomienia się ze Statutem szkoły,

8) zaznajomienia się z Programem Wychowawczo-Profilaktycznym Szkoły oraz współtworzenia tego dokumentu poprzez udział swoich przedstawicieli
w Radzie Rodziców,

9) występowania z inicjatywami wzbogacającymi życie szkoły oraz udziału w uroczystościach,

10) dyskrecji i poszanowania prywatności w rozwiązywaniu problemów dziecka
i rodziny,

11) wyrażania opinii dotyczących pracy szkoły i poszczególnych nauczycieli Dyrektorowi szkoły, a za jego pośrednictwem organom wyższym,

12) do korzystania z darmowych podręczników i materiałów edukacyjnych dla ucznia zgodnie z odrębnymi przepisami.

2. Rodzice mają prawo działać w strukturach Rady Rodziców w zakresie określonym przez Regulamin Rady Rodziców.

3. Spotkania z rodzicami odbywają się według harmonogramu podanego na pierwszym zebraniu we wrześniu.

§ 44. Do obowiązków rodziców należy:

1. wspieranie procesu nauczania i wychowania,

2. zapoznanie się z wymaganiami edukacyjnymi,

3. systematyczny kontakt z wychowawcą klasy,

4. dostarczenie pisemnej prośby w celu zwolnienia ucznia z zajęć szkolnych,

5. współpraca z organami szkoły w przeciwdziałaniu przemocy, uzależnieniom, demoralizacji i innymi przejawami patologii społecznej,

6. ponoszenie odpowiedzialności finansowej za zniszczenia dokonane przez ucznia na terenie szkoły przekraczające zwykłe ślady użytkowania,

7. zwrot kosztów zakupu należącego do szkoły podręcznika lub materiałów edukacyjnych w przypadku ich uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia zgodnie z obowiązującymi w szkole regulaminami.

§ 45. Szkoła, w celu wszechstronnego rozwoju uczniów, współpracuje ze Stowarzyszeniem na rzecz Osób Niepełnosprawnych „Trampolina BB”.

§ 46. Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację, wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności, oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady pedagogicznej i rady rodziców.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział VI

Nauczyciele i inni pracownicy szkoły

§ 47. W szkole zatrudnia się nauczycieli i innych pracowników na stanowiskach urzędniczych, pomocniczych i obsługi. Za zgodą organu prowadzącego w szkole można zatrudnić dodatkowo pomoc nauczyciela.

§ 48. Nauczyciel zatrudniony w szkole zobowiązany jest:

1. sumiennie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą,

2. realizować w sposób harmonijny zadania w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania,

3. wspierać rozwój psychofizyczny uczniów, ich zdolności i zainteresowania,

4. bezstronnie i obiektywnie oceniać osiągnięcia edukacyjne i zachowanie uczniów,

5. pomagać uczniom, w oparciu o rozpoznanie ich potrzeb w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

6. kształcić i wychowywać uczniów w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka,

7. dbać o kształtowanie u młodzieży postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, przyjaźni i pokoju między ludźmi różnych narodów, ras
i światopoglądów,

8. dbać o bezpieczeństwo powierzonych mu uczniów w czasie zajęć organizowanych przez szkołę,

9. wykonywać działania opiekuńcze i profilaktyczne odpowiednio do istniejących potrzeb,

10. zawsze kierować się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, a także szanować godność osobistą każdego ucznia,

11. dbać o pomoce dydaktyczne i powierzony sprzęt, organizować warsztat pracy,

12. stosować nowatorskie metody pracy i programy nauczania,

13. doskonalić umiejętności dydaktyczne i podnosić własne kwalifikacje zawodowe,

14. przestrzegać czasu pracy i porządku,

15. realizować zalecenia wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

§ 49. W szkole zatrudniony jest pedagog szkolny, którego zadania obejmują w szczególności:

1. rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych, trudności w funkcjonowaniu w szkole,

2. określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,

3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

4. wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów,

5. podejmowanie i wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły,

6. inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych,

7. w miarę możliwości działanie na rzecz zorganizowania wsparcia i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej,

8. realizowanie zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

 

§ 50. W szkole zatrudniony jest psycholog szkolny, którego zadania obejmują
w szczególności:

1. prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron, predyspozycji i uzdolnień,

2. diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu wspierania rozwoju ucznia, określanie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym działań profilaktycznych, mediacyjnych i interwencyjnych wobec uczniów, rodziców i nauczycieli,

3. organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

4. minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy wychowawczej w środowisku szkolnym i pozaszkolnym ucznia,

5. wspieranie nauczycieli w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów,

6. wspieranie wychowawców klas oraz zespołów wychowawczych i innych zespołów problemowo-zadaniowych w działaniach wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły,

7. koordynowanie współpracy szkoły z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi
i poradniami zdrowia psychicznego,

8. realizowanie zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

§ 51. W szkole zatrudniony jest nauczyciel-logopeda, którego zadania obejmują
w szczególności:

1. przeprowadzanie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów,

2. diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników organizowanie pomocy logopedycznej,

3. prowadzenie terapii logopedycznej z uczniami, u których stwierdzono nieprawidłowości w tym zakresie wynikające z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego,

4. organizowanie pomocy logopedycznej dla uczniów z trudnościami w czytaniu
i pisaniu,

5. podejmowanie profilaktycznych działań zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej, w tym współpraca z najbliższym środowiskiem ucznia,

6. wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli, wynikających
z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły oraz pomoc w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, w tym określenie mocnych stron ucznia i jego niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu
w szkole.

§ 52. Do zadań doradcy zawodowego należy:

1. ustawiczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje edukacyjne
i zawodowe oraz pomoc w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,

2. gromadzenie, aktualizacja informacji edukacyjnych i zawodowych oraz ich udostępnianie,

3. organizowanie zajęć  przygotowujących uczniów do samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania i dokonywania zmian decyzji edukacyjnych
i zawodowych, uwzględniających poznawanie własnych zasobów oraz analizę informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji,

4. koordynowanie działalności informacyjno-doradczej prowadzonej w szkole,

5. współpraca wszystkich członków rady pedagogicznej dotycząca działań z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego,

6. prowadzenie zajęć z zakresu doradztwa zawodowego wg określonego programu.

§ 53. W szkole stworzone jest stanowisko wicedyrektora.

1. Wicedyrektor przede wszystkim:

1) zastępuje Dyrektora w przypadku jego nieobecności,

2) bierze udział w opracowaniu planu pracy szkoły, szkolnego zestawu programów nauczania, Programu Wychowawczo-Profilaktycznego Szkoły,

3) przygotowuje projekty takich dokumentów jak: tygodniowy rozkład zajęć, kalendarz imprez szkolnych, roczny plan obserwacji, plan dyżurów,

4) obserwuje zajęcia według harmonogramu obserwacji oraz udziela fachowej
i merytorycznej pomocy,

5) sprawuje nadzór nad dyscypliną pracy nauczycieli,

6) organizuje zastępstwa za nieobecnych nauczycieli,

7) odpowiada za prowadzenie dokumentacji szkolnej: dzienniki lekcyjne, rewalidacyjne, Indywidualne Programy Edukacyjno-Terapeutyczne,

8) przygotowuje projekty oceny nauczycieli i wnioskuje do Dyrektora w sprawie nagród i wyróżnień,

9) wykonuje inne zadania zlecone przez Dyrektora, związane bezpośrednio
z realizacją zadań statutowych szkoły.

§ 54. Oddziałem w szkole opiekuje się nauczyciel wychowawca, który:

1. dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej, opiekuje się danym oddziałem w ciągu całego etapu edukacyjnego,

2. informuje innych nauczycieli i specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, planuje i koordynuje podejmowane działania,

3. sprawuje opiekę nad uczniami, a w szczególności:

1) obserwuje i rozpoznaje potrzeby uczniów ich możliwości psychofizyczne oraz ich środowisko,

2) tworzy warunki wspomagające rozwój ucznia, proces uczenia się oraz przygotowania do życia w rodzinie i w społeczeństwie,

3) inspiruje i wspomaga działania zespołowe ucznia,

4) podejmuje działania umożliwiające rozwiązywanie konfliktów,

5) kształtuje prawidłowe zasady komunikowania się, oparte na dialogu i właściwych kontaktach interpersonalnych,

6) organizuje wyjścia i wycieczki klasowe - szczegółowe zasady wyjść i wycieczek szkolnych zawarte są w Regulaminie imprez i wycieczek szkolnych,

7) proponuje różne możliwości uczestniczenia w życiu kulturalnym w najbliższej okolicy,

8) w miarę możliwości pomaga uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i losowej,

9) organizuje zebrania z rodzicami i konsultacje indywidualne zgodnie
z harmonogramem,

10) umożliwia angażowanie się rodziców w życie klasy i szkoły,

11) informuje uczniów i ich rodziców o aktualnych sprawach klasy, szkoły oraz postępach edukacyjnych i zachowaniu uczniów,

12) dba o realizację obowiązku szkolnego,

13) sporządza okresowe i roczne zestawienia statystyczne.

 

 


Rozdział VII

Prawa i obowiązki uczniów

 

§ 55. Uczeń szkoły ma prawo do:

1. właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami pedagogiki specjalnej oraz higieny pracy umysłowej,

2. opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej oraz ochronę i poszanowanie godności,

3. troskliwego i życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno-wychowawczym i rewalidacyjnym,

4. swobody wyrażania myśli i przekonań, w szczególności dotyczących życia szkoły,
a także światopoglądowych i religijnych, jeśli nie naruszają tym dobra innych osób,

5. rozwijania zainteresowań i zdolności,

6. sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny,

7. korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki szkolnej oraz bezpiecznego korzystania z mediów bez dostępu do treści, które mogą stanowić dla niego zagrożenie,

8. wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową,

9. otrzymywania informacji na temat zakresu wymagań oraz metod nauczania.

§ 56. W przypadku naruszenia praw ucznia, uczeń lub rodzic mogą złożyć pisemną skargę za pośrednictwem wychowawcy klasy, innego nauczyciela lub bezpośrednio do Dyrektora szkoły.

1. Dyrektor szkoły powołuje komisję w skład której, oprócz Dyrektora, wchodzą: wicedyrektor, psycholog lub pedagog.

2. W terminie 14 dni od złożenia skargi Komisja rozpatruje jej zasadność i sporządza pisemny protokół.

3. Informuje pisemnie o zasadności skargi lub jej braku.

§ 57. Uczeń szkoły ma obowiązek:

1. przestrzegać postanowień Statutu Szkoły i regulaminów szkolnych,

2. przygotowywać się do każdych zajęć oraz aktywnie w nich uczestniczyć, posiadać
i prowadzić zeszyty przedmiotowe,

3. nie zakłócać przebiegu zajęć,

4. przedstawiać pisemne usprawiedliwienia nieobecności na zajęciach edukacyjnych
w terminie do 7 dni od powrotu do szkoły w formie:

1) zaświadczenia lekarskiego,

2) oświadczenia rodziców lub pełnoletniego ucznia o uzasadnionej przyczynie nieobecności.

5. podczas uroczystości szkolnych nosić strój galowy (dla dziewcząt ciemna spódnica, jasna, gładka bluzka, dla chłopców ciemne spodnie, jasna gładka koszula)
w pozostałe dni obowiązuje strój schludny, nie zawierający elementów obraźliwych i niezgodnych z prawem,

6. dbać o wspólne dobro, ład i porządek, szanować mienie szkolne,

7. właściwie zwracać się do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz pozostałych uczniów,

8. godnie reprezentować szkołę,

9. przestrzegać terminu badań okresowych,

10. powiadamiać rodziców o wydanych przez Dyrektora lub wychowawców zaleceniach i informacjach dotyczących postępów w nauce, terminów zebrań, konsultacji oraz innych ważnych wydarzeń w szkole,

11. przestrzegać na terenie szkoły zakazu palenia tytoniu, e-papierosów, używania
i rozprowadzania środków odurzających, psychoaktywnych, pirotechnicznych, spożywania alkoholu,

12. stosować się do zakazu wnoszenia, posiadania lub używania na terenie szkoły przedmiotów i substancji niebezpiecznych dla życia i zdrowia,

13. na czas trwania zajęć zdeponować telefon lub inne urządzenie, mogące zakłócić przebieg zajęć w wyznaczonym przez nauczyciela miejscu.

§ 58. Wartościowe przedmioty uczeń przynosi do szkoły na własną odpowiedzialność.
W uzasadnionych przypadkach Dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na ich przechowanie w sejfie szkolnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział VIII

Nagrody i kary

 

§ 59. W szkole stosowane są nagrody według określonych zasad:

1. uczeń szkoły jest nagradzany za:

1) wyróżniające i bardzo dobre wyniki w nauce,

2) nienaganną frekwencję,

3) pracę społeczną na rzecz szkoły i środowiska,

4) aktywny i wyróżniający udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,

5) udział w szkolnych i pozaszkolnych zawodach sportowych,

6) pomoc w organizacji szkolnych i pozaszkolnych uroczystości lub imprez,

2. nagrody przyznaje Dyrektor szkoły na wniosek wychowawcy klasy, Samorządu Uczniowskiego lub Rady Pedagogicznej, o każdej przyznanej nagrodzie wychowawca informuje rodziców ucznia,

3. w szkole stosowane są nagrody w postaci:

1) pochwały wychowawcy klasy lub nauczyciela na apelu szkolnym,

2) pochwały Dyrektora szkoły wobec społeczności szkolnej,

3) listu pochwalnego do rodziców,

4) dyplomu uznania,

5) nagrody rzeczowej,

4. uczniom przyznaje się świadectwa z wyróżnieniem, zgodnie z odrębnymi przepisami ministra właściwego dla spraw oświaty i wychowania,

5. od każdej przyznanej nagrody uczeń może wnieść pisemnie zastrzeżenie
z uzasadnieniem do Dyrektora szkoły w terminie 7 dni od jej przyznania - Dyrektor rozpatruje sprawę w terminie 7 dni, może posiłkować się opinią wybranych organów szkoły.

§ 60. W szkole stosowane są kary według określonych zasad.

1. Za nieprzestrzeganie postanowień Statutu, a w szczególności uchybianie wymienionym w Statucie obowiązkom, uczeń może zostać ukarany. Nie stosuje się kar naruszających nietykalność i godność osobistą ucznia. O każdej udzielonej karze wychowawca informuje rodziców ucznia.

2. W szkole stosowane są kary w postaci:

1) upomnienia ustnego wychowawcy, nauczyciela,

2) upomnienia wychowawcy, nauczyciela z wpisem do elektronicznego dziennika lekcyjnego,

3) udziału w zespole wychowawczym w składzie: pedagog lub psycholog szkolny, wychowawca, dyrekcja szkoły,

4) udziału w zespole wychowawczym w obecności rodziców i innych osób związanych z przestrzeganiem prawa,

5) nagany udzielonej przez Dyrektora z wpisem do dokumentów szkolnych,

6) zakazu reprezentowania szkoły na zewnątrz,

7) skreślenia z listy ucznia pełnoletniego, po wcześniejszym zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej oraz Samorządu Uczniowskiego.

3. Za zniszczenia dokonane przez ucznia  na terenie szkoły przekraczające zwykłe ślady użytkowania odpowiadają materialnie rodzice.

4. Decyzje o skreśleniu z listy uczniów wydaje Dyrektor na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej w przypadku:

1) uporczywego uchylania się od wypełniania obowiązków ucznia określonych niniejszym Statutem,

2) po ukończeniu przez ucznia osiemnastego roku życia, jeżeli dopuści się czynu karalnego, dokonania na terenie szkoły wybryku chuligańskiego, celowego niszczenia sprzętu lub mienia szkolnego, dokonania kradzieży, spożywania alkoholu, używania środków psychoaktywnych.

5. Od wykonania kary uczeń lub jego rodzice mają prawo odwołać się do wychowawcy klasy, Samorządu Szkolnego, Dyrektora w ciągu 7 dni od nałożonej kary.

6. Skreślenia dokonuje Dyrektor poprzez wydanie decyzji administracyjnej. Od tej decyzji uczniowi lub rodzicom przysługuje odwołanie do Śląskiego Kuratora Oświaty w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji, poprzez Dyrektora, który wydał decyzję.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział IX

Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów
w Branżowej Szkole I stopnia

 

§ 61. Informacje ogólne

1. Ocenianiu podlegają:

1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,

2) zachowanie ucznia.

2. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości
i umiejętności w stosunku do:

1) wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego oraz kształcenia w zawodach, a także wymagań edukacyjnych wynikających
z realizowanych w szkole programów nauczania,

2) wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.

3. Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli, oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych, jego zaangażowania w życie klasy
i szkoły oraz obowiązków ucznia określonych w niniejszym Statucie szkoły.

4. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania – wychowawca w oparciu o szczegółowe kryteria z zachowania.

5. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:

1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,

2) udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,

3) motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,

4) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach
w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,

5) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

6. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:

1) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,

2) ustalanie kryteriów oceniania zachowania,

3) ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych
z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej oceny klasyfikacyjnej z zachowania, według skali i w formach przyjętych w szkole,

4) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych,

5) ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według skali ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania,

6) ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,

7) ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom informacji  o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu, oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.

§ 62. Sposoby informowania o ocenianiu.

1. Szczegółowe zasady dotyczące wymagań edukacyjnych i kryteriów oceniania
z zajęć dydaktycznych, dodatkowych i zachowania formułują  nauczyciele samodzielnie lub w ramach zespołów przedmiotowych. Dokumenty te dostępne są
u Dyrektora szkoły.

2. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują (dokumentując zapisem
w dzienniku)  uczniów oraz ich rodziców o:

1) wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych
i dodatkowych zajęć edukacyjnych wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania. Zakres wymagań edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów znajduje się w zeszycie przedmiotowym ucznia.

2) sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów,

3) warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych.

3. Wychowawca klasy informuje uczniów oraz ich rodziców o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania oraz warunkach i trybie otrzymania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w terminie:

1) uczniów – na pierwszych lekcjach wychowawczych we wrześniu i w trakcie zajęć edukacyjnych, co dokumentowane jest odpowiednim wpisem
w  elektronicznym dzienniku lekcyjnym,

2) rodziców – na pierwszym zebraniu we wrześniu, co dokumentowane jest odpowiednim zapisem w elektronicznym dzienniku lekcyjnym.

4. Nieobecność rodziców na pierwszym spotkaniu klasowym we wrześniu zwalnia szkołę z obowiązku zapoznania rodzica ze szczegółowymi warunkami i sposobami oceniania wewnątrzszkolnego obowiązującymi w szkole. Z uwagi na nieobecność rodzic winien sam dążyć do zapoznania się z wyżej wymienionymi informacjami, które znajdują się na stronie internetowej szkoły, dzienniku elektronicznym,  bibliotece i u Dyrektora.

§ 63. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych.

1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców.

2. Nauczyciele przechowują sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne uczniów
do zakończenia zajęć lekcyjnych w danym roku szkolnym.

3. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien
ją uzasadnić ustnie.

4. Na wniosek ucznia lub jego rodziców dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana do wglądu na terenie szkoły uczniowi lub jego rodzicom w czasie uzgodnionym z wychowawcą lub nauczycielem danych zajęć edukacyjnych.

5. Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne otrzymują do wglądu według zasad:

1) uczniowie – zapoznają się z poprawionymi pracami pisemnymi w szkole
po rozdaniu ich przez nauczyciela,

2) rodzice uczniów – na zebraniach klasowych lub po ustaleniu terminu
z nauczycielem uczącym danego przedmiotu.

§ 64. Formy pomocy edukacyjnej.

1. Nauczyciel jest zobowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia w przypadkach określonych innymi przepisami.

2. Nauczyciel jest zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne
do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia zgodnie z zaleceniami z ustaleniami zawartymi Indywidualnym Programie Edukacyjno Terapeutycznym i w przypadkach określonych innymi przepisami.

3. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć informatyki lub zajęć wychowania fizycznego na podstawie zaświadczenie wydanego przez lekarza, w którym został określony czas niezdolności ucznia do zajęć. W przypadku zwolnienia ucznia
z zajęć w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny końcowej wpisuje się: „zwolniony”.

§ 65. Zasady oceniania bieżącego.

1. Oceny bieżące oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych, ustala się w stopniach według następującej skali:

1) stopień celujący               6,

2) stopień bardzo dobry       5,

3) stopień dobry                  4,

4) stopień dostateczny         3,

5) stopień dopuszczający     2,

6) stopień niedostateczny     1.

2. Oceny bieżące wpisuje się do dziennika cyfrowo.

3. Szczegółowe kryteria oceniania z zajęć edukacyjnych znajdują się
w przedmiotowych zasadach oceniania.

4. Nauczyciel zobowiązany jest systematycznie odnotowywać stopień opanowania wiadomości i umiejętności edukacyjnych ucznia.

5. Sprawdzanie osiągnięć edukacyjnych ucznia odbywa się w formie:

1) prac pisemnych zawierających zestawy zadań, zwane sprawdzianami wiedzy, obejmujące określony dział tematyczny. Sprawdziany wiedzy muszą być zapowiedziane dwa tygodnie wcześniej. W jednym dniu może odbywać się tylko jeden pisemny sprawdzian wiedzy, a w tygodniu nie więcej niż trzy. Sprawdziany są do wglądu na zebraniach z rodzicami i przechowywane są
do końca roku szkolnego.

2) oceniania bieżącego, diagnozującego bieżące postępy edukacyjne ucznia, systematyczność pracy, umiejętność wypowiadania się.

3) na ocenianie bieżące składają się:

a) praca samodzielna,

b) aktywności na lekcjach i zajęciach praktycznych,

c) kartkówki z trzech ostatnich lekcji (o zamiarze ich przeprowadzenia nauczyciel nie ma obowiązku wcześniejszego powiadomienia uczniów),

d) ćwiczenia na lekcjach i zajęciach praktycznych,

e) zadania domowe,

f) wykonywanie  zadań zawodowych zgodnie z zasadami bhp,

g) udział w konkursach przedmiotowych i zawodach sportowych szkolnych
i pozaszkolnych.

6. Nieobecność na sprawdzianie oznacza się symbolem „nb”.

7. Uczeń nieobecny na zapowiedzianym sprawdzianie jest zobowiązany do ustalenia z nauczycielem terminu sprawdzianu w okresie nie dłuższym niż dwa tygodnie
od daty sprawdzianu (w wyjątkowych sytuacjach: dłuższy okres choroby lub pobyt w szpitalu, termin sprawdzianu ustalony jest indywidualnie).

8. Uczeń ma prawo dwukrotnie w półroczu zgłosić nieprzygotowanie do lekcji. Fakt nieprzygotowania zaznacza się w dzienniku wpisując „np.”. Nieprzygotowanie uczeń zgłasza przed lekcją.

9. Ocenione prace pisemne uczeń powinien otrzymać w ciągu 2 tygodni.

10. Uczniowie oraz rodzice są na bieżąco informowani o postępach edukacyjnych ucznia podczas zebrań, konsultacji, poprzez dziennik elektroniczny, spotkań indywidualnych z wychowawcą lub nauczycielem.

§ 66. Zasady oceniania zachowania:

1. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej śródrocznej i rocznej z zachowania ucznia uwzględnia się wpływ dysfunkcji wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.

2. Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania uwzględnia
w szczególności:

1) frekwencję;

2) rozwój własnych zdolności i zainteresowań;

3) takt i kulturę w relacjach z ludźmi;

4) dbałość o wygląd zewnętrzny;

5) sumienność i poczucie odpowiedzialności;

6) postawę moralną i społeczną ucznia;

7) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;

8) postawę wobec nałogów i uzależnień;

3. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala się według następującej skali:

1) wzorowe,

2) bardzo dobre,

3) dobre,

4) poprawne,

5) nieodpowiednie,

6) naganne.

4.Ocena klasyfikacyjna zachowania nie ma wpływu na:

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły.

§ 67. Szczegółowe kryteria ocen z zachowania zawarte są w Regulaminie oceniania zachowania uczniów.

§ 68. Zasady usprawiedliwiania nieobecności uczniów w szkole.

1. Obecność ucznia jest sprawdzana na każdej lekcji.

2. Zastępstwa są obowiązkowymi lekcjami i wymagana jest na nich obecność uczniów.

3. Dni, w których odrabiane są zajęcia lekcyjne z innego dnia, są normalnymi dniami szkolnymi podczas których jest wymagana obecność ucznia.

4. Uczeń może opuścić zajęcia, w celu  uczestnictwa w zawodach sportowych, imprezach kulturalnych lub naukowych na wniosek nauczyciela i po uzyskaniu zgody Dyrektora szkoły.

5. Wychowawca usprawiedliwia nieobecność ucznia na zajęciach lekcyjnych na podstawie pisemnej informacji z czytelnym podpisem rodzica lub uzasadnionym oświadczeniem pełnoletniego ucznia, dostarczonego w ciągu 7 dni od jego powrotu do szkoły.

6. Uczniowie zwolnieni w danym dniu z zajęć z powodu choroby nie mogą przebywać na terenie szkoły i uczestniczyć w zajęciach pozaszkolnych.

7. Uczeń może zwolnić się z lekcji w danym dniu (np. z powodu wizyty
u lekarza, lub innych ważnych przyczyn), pod warunkiem przedstawienia pisemnej prośby od rodziców z czytelnym podpisem i aktualną datą.

8. W wyjątkowych sytuacjach uczeń pełnoletni za zgodą Dyrektora szkoły może uzyskać zwolnienie z zajęć na pisemną prośbę, biorąc za siebie pełną odpowiedzialność.

9. Nieobecność ucznia w szkole nie zwalnia go z obowiązku nadrobienia zaległości szkolnych.

§ 69. Klasyfikacja śródroczna i roczna.

1. Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego na koniec I półrocza, zgodnie z obowiązującym w danym roku szkolnym kalendarzem organizacji roku szkolnego.

2. Klasyfikację roczną uczniów przeprowadza się w miesiącu czerwcu na koniec II półrocza.

3. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
w tym z praktycznej nauki zawodu, ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne. Śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania ustala wychowawca klasy na podstawie szczegółowych kryteriów oceniania zachowania.

4. Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z dodatkowych zajęć edukacyjnych ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne dodatkowe zajęcia edukacyjne. Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej oraz na ukończenie szkoły.

5. Klasyfikacja śródroczna polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć ucznia
z zajęć edukacyjnych, praktycznych i zachowania ucznia oraz ustaleniu śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

6. Ocenę śródroczną oraz roczną uczeń uzyskuje na podstawie ocen cząstkowych otrzymanych z danego przedmiotu. Ocena śródroczna lub roczna powinna wynikać z co najmniej 5 ocen cząstkowych. W wyjątkowych przypadkach (np. przyjęcie do szkoły w trakcie roku szkolnego) uczeń może być klasyfikowany na podstawie 3 ocen cząstkowych.

7. Ocena klasyfikacyjna śródroczna i roczna stanowi średnią ważoną, wynikającą
z  ocen cząstkowych:

1) praca samodzielna liczona wagą x 3 ,

2) kartkówka, ćwiczenia liczone wagą x 2 ,

3) zadania domowe, aktywność na lekcji  liczone wagą x 1,

4) bezpieczeństwo i higiena pracy w czasie zajęć praktycznych liczone wagą x 1,

5) udział w zawodach sportowych, konkursach przedmiotowych, liczone wagą x 1,

6) ustala sie następujące kryteria ocen na podstawie średniej ważonej :

a) 0-1,5 ocena niedostateczna,

b) 1,51-2,5 ocena dopuszczająca,

c) 2,51-3,5 ocena dostateczna,

d) 3,51- 4,5 ocena dobra,

e) 4,51-5,5 ocena bardzo dobra,

f) powyżej 5,51 ocena celująca

8. Klasyfikacja roczna polega na podsumowaniu osiągnięć ucznia z zajęć edukacyjnych, praktycznych, dodatkowych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen klasyfikacyjnych z tych zajęć i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.

9. Nauczyciel na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną informuje ucznia i rodziców (na zebraniu) o przewidywanych ocenach z przedmiotów obowiązkowych, dodatkowych i z zachowania poprzez dziennik elektroniczny. Co najmniej na trzy dni przed klasyfikacją nauczyciel dokonuje wpisu ocen śródrocznych i rocznych do elektronicznego dziennika lekcyjnego.

10. Nieobecność rodziców na zebraniu wymienionym w ust. 9 zwalnia szkołę
z obowiązku poinformowania o przewidywanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania w terminie wskazanym w Statucie. Z uwagi na nieobecność rodzic winien sam dążyć do zapoznania się z informacją
o przewidywanych ocenach u wychowawcy lub innych pracowników pedagogicznych szkoły.

11. Na klasyfikacyjnym posiedzeniu rocznym Rady Pedagogicznej nauczyciel przedmiotu przedstawia pisemne uzasadnienie rocznej oceny niedostatecznej.

12. W przypadku nieobecności nauczyciela przedmiotu ocenę klasyfikacyjną śródroczną lub roczną wystawia wychowawca.

13. Roczne oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele najpóźniej na 7 dni przed rocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.

14. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.

15. W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć praktycznych z powodu nieobecności usprawiedliwionej, szkoła organizuje zajęcia umożliwiające uzupełnienie braków w realizacji programu nauczania i ustalenie oceny klasyfikacyjnej z zajęć praktycznych.

§ 70. Ustalanie warunków i trybu uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i z zachowania.

1. Uczeń ma prawo nie zgodzić się z przewidywaną przez nauczyciela oceną roczną z zajęć edukacyjnych. Wciągu trzech dni od wystawienia oceny proponowanej zgłasza pisemnie do Dyrektora szkoły chęć przystąpienia do egzaminu sprawdzającego wiadomości. W przypadku stwierdzenia, że są podstawy do przeprowadzenia takiego egzaminu, Dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia w formie pisemnej, przygotowany przez nauczyciela prowadzącego. Uczeń otrzymuje ocenę zgodną
z ustalonymi kryteriami na poszczególne stopnie. Wynik egzaminu nie może zaniżyć proponowanej oceny, jedynie ją podwyższyć. Ocena jest ostateczna i nie ma od niej odwołania.

2. Termin sprawdzianu ustala Dyrektor w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami. Przeprowadza go najpóźniej trzy dni od daty zgłoszenia przez ucznia.

3. Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną
z zachowania po złożeniu przez siebie lub rodzica pisemnego wniosku
z uzasadnieniem w tej sprawie, w terminie do trzech dni po uzyskaniu informacji
o ocenie przewidywanej. Wniosek należy złożyć na ręce wychowawcy klasy. Nauczyciel, kierując się przekazanymi na początku roku szkolnego kryteriami oceniania zachowania, podejmuje decyzję w terminie dwóch dni od otrzymania wniosku i informuje pisemnie wnioskodawcę o rozstrzygnięciu.

§ 71. Egzamin klasyfikacyjny.

1. Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku albo wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na tych zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w okresie, za który przeprowadzana jest klasyfikacja.

2. Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny na koniec roku szkolnego.

3. Na zawierający uzasadnienie pisemny wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności lub na zawierający uzasadnienie pisemny wniosek jego rodziców złożony do Dyrektora szkoły na 7 dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym, Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.

4. Terminy egzaminów klasyfikacyjnych uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się nie później, niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

5. Jeżeli uczeń nie zgłosi się w wyznaczonym terminie na egzamin klasyfikacyjny, Dyrektor szkoły wyznacza następny termin egzaminu klasyfikacyjnego. Jeżeli uczeń nie przystąpi do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym drugim terminie, to jest nieklasyfikowany.

6. Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się w formie określonej w § 72.

7. Ustalona przez nauczyciela albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego niedostateczna roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

§ 72. Odwołania od oceny rocznej.

1.Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić uzasadnione pisemne zastrzeżenia do Dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłaszane od dnia ustalenia tej oceny rocznej, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2.W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor szkoły powołuje komisję, która:

1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, na podstawie którego ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych,

2) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w oparciu o szczegółowe kryteria z zachowania.

3. Sprawdzian, a także pracę komisji przeprowadza się w trybie i formie określonej
w § 72.

4. Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego.

5. Powyższe przepisy stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.

§ 73. Egzamin poprawkowy.

1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednych lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.

2. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego. Uczeń może zdawać egzamin poprawkowy także po klasie programowo najwyższej.

3. Chęć przystąpienia do egzaminu poprawkowego zgłasza uczeń lub rodzice, na piśmie najpóźniej w przeddzień konferencji klasyfikacyjnej.

4. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.

5. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych (usprawiedliwienia lekarskie lub zaświadczenie
o wypadku losowym) nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora szkoły, nie później niż do końca września.

6. Egzaminy poprawkowy przeprowadza się w formie określonej w § 72.

7. Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę.

§ 74. Zasady i formy przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego i poprawkowego.

1. Zadania egzaminacyjne ustala nauczyciel egzaminujący, a zatwierdza Dyrektor szkoły. Zakres egzaminu ma obejmować zagadnienia realizowane w podstawie programowej, w okresie objętym klasyfikacją zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi, ustalonymi przez nauczyciela na początku roku szkolnego.

2. Egzamin składa się z części pisemnej, w której uczeń może uzyskać 20 punktów oraz ustnej, w której uczeń może uzyskać 10 punktów. W sumie uczeń z egzaminu może uzyskać 30 punktów.

3. W ocenianiu egzaminu obowiązuje następująca punktacja i skala ocen:

1)       

0-9 pkt

niedostateczny

2)       

10-14 pkt

dopuszczający

3)       

15-20 pkt

dostateczny

4)       

21-25 pkt

dobry

5)       

26-29 pkt

bardzo dobry

6)       

30 pkt

celujący

4. Egzamin z zajęć praktycznych, informatyki i wychowania fizycznego, ma formę zadań praktycznych.

5. Egzamin przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności wskazanego przez dyrektora szkoły nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.

6. Egzamin dla ucznia, przeprowadza komisja powołana przez Dyrektora szkoły.

7. W skład komisji wchodzą:

1) Dyrektor szkoły (albo nauczyciel zajmujący inne kierownicze stanowisko), jako przewodniczący komisji,

2) nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne, jako egzaminujący,

3) nauczyciel prowadzący te same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.

8. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, może być zwolniony z udziału w pracy komisji, na własną prośbę, bądź w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. Wówczas Dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne.

9. Ocena z egzaminu obejmuje pełną skalę ocen.

10. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający:

1) imiona i nazwiska nauczycieli, o których mowa w ust. 8,

2) termin egzaminu,

3) zadania (ćwiczenia) egzaminacyjne,

4) wyniki egzaminu oraz uzyskane oceny.

11. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o jego ustnych odpowiedziach. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.

12. Od oceny z egzaminu klasyfikacyjnego nie przysługuje odwołanie.

§ 75. Zasady promowania do klasy programowo wyższej i ukończenia szkoły.

1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.

2. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz, co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię/etykę,
do średniej ocen wlicza się także roczną ocenę uzyskaną z tych zajęć.

3. Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz
w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodne ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.

4. Uczeń kończy szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane
w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe
od oceny niedostatecznej (także w wyniku egzaminu poprawkowego), a ponadto przystąpił do egzaminu zawodowego.

5.Uczeń przystępuje do egzaminu zawodowego, którego szczegółowe zasady regulują inne przepisy.

6. Uczeń kończy szkołę z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania. Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę, do średniej ocen wlicza się także roczną ocenę uzyskaną z tych zajęć.

 

 

 

 

 

 

 

Rozdział IX a

Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi

§ 76. Szczegółowe warunki i sposoby oceniania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym.

1. Zespół do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej dokonuje diagnozy
w oparciu o wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia.
Na podstawie diagnozy opracowuje się Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny, który stanowi podstawę oceny postępów ucznia.

2. Oceny bieżące, śródroczne, roczne z zajęć edukacyjnych oraz z zachowania dla uczniów są ocenami opisowymi.

3. Ocenianiu podlegają:

1) postępy edukacyjne ucznia,

2) zachowanie ucznia.

4. Rok szkolny podzielony jest na dwa półrocza.

5. Na zakończenie pierwszego półrocza dokonywana jest klasyfikacja śródroczna, a na zakończenie drugiego półrocza klasyfikacja roczna.

6. Klasyfikacji śródrocznej i rocznej dokonuje się z uwzględnieniem ustaleń zawartych
w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym.

7. Treści Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego określają odrębne przepisy.

8. Nauczyciele prowadzący zajęcia dokonują oceny opisowej każdego ucznia
w elektronicznym dzienniku lekcyjnym- według ustalonych terminów.

9. Zachowanie ucznia podlega ocenie śródrocznej i rocznej oraz uwzględnia następujące obszary:

1) wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

2) postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

3) dbałość o honor i tradycje szkoły,

4) dbałość o piękno mowy ojczystej,

5) dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

6) godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

7) okazywanie szacunku innym osobom.

10. Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną z zachowania.

11. Ocena klasyfikacyjna z zachowania nie ma wpływu na:

1) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

2) promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenia szkoły.

12. O postępach dziecka rodzice są informowani poprzez:

1) zebrania z rodzicami,

2) konsultacje,

3) zeszyt informacji.,

4) dziennik elektroniczny.

13. O promowaniu ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi postanawia Rada Pedagogiczna uwzględniając ustalenia zawarte w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym.

14. O ukończeniu szkoły przez ucznia decyduje Rada Pedagogiczna, uwzględniając ustalenia zawarte w Indywidualnym Programie Edukacyjno-Terapeutycznym.

 

 



























Rozdział X
Kształcenie zawodowe

§ 77. Szczegółowa organizacja zajęć praktycznych :

            1. Zajęcia praktyczne w klasach szkoły branżowej I stopnia są formami przygotowania zawodowego młodzieży i stanowią integralną  część ramowych planów nauczania i szkolnych planów nauczania. Uczestnictwo w nich  jest obowiązkowe.

             2.Cele kształcenia i efekty kształcenia i kryteria weryfikacji tych efektów określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 maja 2019 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz dodatkowych umiejętności zawodowych w zakresie wybranych zawodów szkolnictwa branżowego (Dz.U. 2019, poz. 991) z późniejszymi zmianami.

            3. Uczeń w trakcie zajęć praktycznych podlega przepisom regulaminowym szkoły.

            4. Zajęcia praktyczne w szkole organizuje się w czasie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Branżowa Szkoła I stopnia prowadzi zajęcia edukacyjne w ramach kształcenia zawodowego, stanowiące realizację podstaw programowych w poszczególnych zawodach z oferty szkoły: monter zabudowy i robót wykończeniowych
w budownictwie, kucharz, cukiernik.

§ 78. Organizacja pracowni szkolnych:

            1. Realizacja praktycznej nauki zawodu odbywa się w formie zajęć praktycznych w warsztatach szkolnych, w pracowniach na terenie szkoły, miejscach przystosowanych do realizacji zadań wynikających z zakresu kształcenia. Szczegółowe zasady funkcjonowania warsztatów zawarte są w Regulaminie Warsztatów Szkolnych.

            2. Zajęcia edukacyjne z zakresu kształcenia ogólnego realizowane są w salach lekcyjnych i w klasopracowniach.

            3. Wyborów kierunków kształcenia w poszczególnych latach dokonuje się w oparciu o możliwości organizacyjne szkoły oraz przewidywane możliwości późniejszego zatrudnienia absolwentów.

            4. Zakwalifikowanie ucznia do jednej z grup kształcenia zawodowego uwarunkowane jest orzeczeniem lekarskim o zdolności do kształcenia w danym zawodzie.

            5. Ewentualna zmiana wybranego kierunku kształcenia przez ucznia lub szkołę,
a także rekwalifikacja odbywa się na podstawie odrębnych przepisów.

§ 79. W szkole dopuszcza się organizowanie  dodatkowych zajęć dla uczniów z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego, zwiększające szanse ich zatrudnienia. Szkoła może organizować dodatkowe zajęcia w formach pozaszkolnych dla uczniów Branżowej Szkoły I stopnia nr 9. Zajęcia, kursy i  szkolenia mogą być organizowane za zgodą organu prowadzącego szkołę oraz we współpracy z urzędami pracy, pracodawcami
i ośrodkami szkoleniowymi.



Rozdział XI

Postanowienia końcowe

 

§ 80. Szkoła może posiadać własny sztandar i pieśń szkoły.

§ 81. Szkoła używa pieczęci urzędowych zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 82. Zasady gospodarki finansowej określają odrębne przepisy.

§ 83. Szkoła prowadzi dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 84. Szkoła przechowuje dokumentację, która jest podstawą wydania świadectw i ich duplikatów zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 85. Postanowienia zawarte w Statucie szkoły obowiązują od dnia przyjęcia uchwałą Rady Pedagogicznej.

§ 86. Zmiany w Statucie w postaci nowelizacji dokonuje się na wniosek jednego z organów szkoły, po dokonaniu pięciu poprawek tworzony jest tekst jednolity.

§ 87. Rada Pedagogiczna przygotowuje i zatwierdza projekt zmian Statutu.

§ 88. Nowelizacja Statutu następuje w formie uchwały.

§ 89. Dyrektor zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem wszystkim członkom społeczności szkolnej.

 

§ 90. Statut udostępnia się do wglądu w bibliotece szkolnej, na stronie internetowej Szkoły.

Metryka

Autor ostatniej zmiany: Łukasz Król

Data publikacji: 2013-09-30 09:17:34

Historia zmian

Lp Data Operacja Osoba
1 2023-11-08 10:25:36 Zmiana publikacji Łukasz Król
2 2023-11-08 10:25:00 Zmiana publikacji Łukasz Król
3 2022-12-02 10:54:15 Zmiana publikacji Łukasz Król